FRANSKA PROV 2/3 FREDAG. Till Kaltrina <3

Bilda futurum (framtid): Sätta verbet aller framför verbet. Sidan: 108.
Je Vais
Tu Vas
Il Va
Elle Va
On Va

Nous Allons
Vous Allez
Ils Vont
Elles Vont

Exempel:
Jag ska äta: Je vais manger.
Efter Aller-verbet är alltid verbet i grundform. Man böjer det inte.


Possesiva pronomen, sidan 103,104:

Singular: Tjej:
Min,mitt:  Ma
Din,ditt:  Ta
Sin,sitt,hennes:  Sa
Vår vårt:  Notre
Er,ert:  Votre
Deras(sin,sitt):  Leur

Singular: Kille:
Min,mitt:  Mon
Din,ditt:  Ton
Sin,sitt,hans:  Son
Vår,vårt:  Notre
Er,ert:  Votre
Deras(sin,sitt):  Leur

Plural: Kille & Tjej:
Mina:  Mes
Dina:  Tes
Sina:  Ses
Våra:  Nos
Era:  Vos
Deras:  Leurs



Genitiv,
sidan 95:
Uttryck för ägande.

Exempel:
Här är Damiens byxor: Voici le pantalons de Damien.
Voici: Här är.
Le pantalons: Byxor.


Framför vokalljud blir DE ett D'.

Exempel 2:

Här är Albins hund: Voici le chien d'Albin.
Vokalerna: aouå, eiyäö.

Det som någon äger står framför personen som äger det. Och De eller D' står framför ägaren.

De + Le : Du
De + Les : Des

De la framför tjejiga saker.


Använa
EN framför saker:
Framför feminina (tjej) länder. Framför maskulina (kille) länder använder man Au.
Framför Transportmedel.


Presens av följande oregelbundna verb, från sidan 111-114:

Boire: Dricka
Je  Bois
Tu  Bois
Il  Boit
Elle  Boit
On  Boit

Nous   Buvons
Vous  Buvez
Ils  Boivent
Elles:  Boivent

Mettre: Sätta, ställa.
Je  Mets
Tu  Mets
Il  Met
Elle  Met
On  Met

Nous  Mettons
Vous  Mettez
Ils  Mettent
Elles  Mettent

Pouvoir: Kunna.
Je  Peux
Tu  Peux
Il  Peut
Elle  Peut
On  Peut

Nous  Pouvons
Vous  Pouvez
Ils  Pouvent
Elles  Pouvent

Prendre: Ta.
Je  Prends
Tu  Prends
Il  Prend
Elle  Prend
On  Prend

Nous  Prenons
Vous  Prenez
Ils  Prennent
Elles  Prennent

Savoir: Veta, kunna.
Je  Sais
Tu  Sais
Il  Sait
Elle  Sait
On  Sait

Nous  Savons
Vous  Savez
Ils  Savent
Elles  Savent


Voulour: Vilja.
Je  Veux
Tu  Veux
Il  Veut
Elle  Veut
On  Veut

Nous  Voulons
Vous  Voulez
Ils  Veulent
Elles  Veulent

Finir: Sluta.
Je  Finis
Tu  Finis
Il  Finit
Elle  Finit
On  Finit

Nous  Finissons
Vous  Finissez
Ils  Finissent
Elles  Finissent



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0