Facebook virus

Ett nytt virus sprider sig som en löpeld på Facebook. Expressen.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2404171/nytt-facebook-virus-kapar-ditt-konto <----

Det står att du har blivit taggad i ett foto av någon av dina vänner, men när du klickar på länken kapas ditt konto.
Någon sådan funktion – att du ska behöva klicka på en länk för att se de bilder du är taggad i – det har inte Facebook.

Inte heller har Facebook någon funktion som kan ge dig tillgång till information om vilka som tittat på din profil flest gånger.
Klicka inte på såna länkar. Alla som är med om det uppmanar vi att anmäla det till Facebook. Det gör man enklast genom att trycka på "anmäl" bredvid inlägget.



Bengt B Hansson, 34, fick för några dagar sedan en länk på sin Facebooksida. Det såg ut som att en kompis hade installerat en applikation för att kunna se vilka som varit inne på hans logg.
– "Sen märkte jag att vänner hade blivit taggade i bilder av honom. Men det var inte dem på bilderna, utan det var nakna tjejer, och i vissa fall var det bara svarta rutor."
– "Alla klickade ju på det där, men som tur var gjorde inte jag det. Jag fattade att det var något lurt.
"


Bengt B Hansson är orolig att någon ska kunna stjäla uppgifterna som finns på hans privata facebooksida.
– "Man blir ju rädd för att de ska kunna komma åt bilder, min ålder och mina lösenord."
Facebooks talesperson Jan Fredriksson är inte helt säker på vad som händer med din information om du klickar på den här länken:
–" Men man kan spekulera i att de möjligtvis kan komma åt e-postadresser för utskick eller liknande. Det handlar alltså inte om att någons telefonnummer etc kommer på vift."
Det cirkulerar minst två virus på sajten just nu och Facebook jobbar intensivt med att försöka identifiera var de kommer i från.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0